donderdag 14 maart 2019

dag 4 Durbuy

Ajajajaj….. daar is de regen. We stonden op en hoorden het al kletteren op de ruiten. Na een lekker ontbijt besloten we toch van start te gaan met onze aardrijkskundige wandeling. Zonder zeuren werden de regenjassen aangedaan. We vertrokken vol goede moed naar de Ourthe. We fristen onze kennis over rivieren op. Aan de ‘ajuinrots’ hielden we halt om de vorming van grotten te bespreken. Ondertussen bleef het zo hard regenen dat er al enkele kinderen nat waren tot op hun onderbroek… We moesten onze wandeling inkorten en wandelden vroegtijdig terug naar LPM. Daar aangekomen konden we onze natte kleren uitdoen en mochten we eindelijk eens wat vrij in onze kamer spelen. We speelden gezelschapsspelletjes, maakten vriendschapsbandjes, babbelden gezellig op onze bedden… ’s Middags kregen we vissticks met puree en spinazie. Er werd weer heel goed gesmuld. Het eten is hier echt super lekker. Niet vergelijkbaar met andere kampen hoorden we hier al dikwijls vertellen. In de namiddag mochten we onze souvenirs gaan kopen. Het zonnetje kwam er ondertussen ook door dus konden we rustig onze gangen gaan. We hadden nog even tijd om wat te volksdansen. Zo konden we onze beentjes al loswerken voor de big party. Rond 18 uur mochten we dan eindelijk naar het feest van de week. De monitoren zorgden voor veel sfeer tijdens hun optreden. Nadien konden we smullen van BBQ. Even was het nog wat druk met de andere scholen, maar nadien was het helemaal top met alleen ’t Klavernest. Zelfs de heel rustige kinderen lieten zich van hun beste kant zien. ’t Klavernest is the best! Wij vonden de bosklassen geweldig. Jammer genoeg tot morgen. ;-) Voor ons mocht het best nog een weekje langer duren.

woensdag 13 maart 2019

dag 3

Wat hebben wij een flinke kinderen bij. Nacht 2 is weer piccobello verlopen. Echte schatjes van patatjes. J Na ons chocoladeontbijt (choco, chocomelk, chocolade mmmmmm) maakten we ons klaar voor het klimbos. We konden kiezen uit verschillende niveaus. De iets voorzichtigere kinderen konden beginnen op het laagste parcours. Onze helden moesten zich eerst bewijzen op het middelhoog parcours voor ze naar het hoog parcours mochten overstappen. Met trots kunnen we zeggen dat iedereen een parcours geprobeerd heeft. In de voormiddag zijn we redelijk droog gebleven. Sommige kinderen hadden het wel wat koud. ’s Middags stonden er lekkere frietjes met stoofvlees op ons te wachten. En of er hard gesmuld werd… In de namiddag mochten we met 3 gidsen mee op beverwandeling. We bezochten een beversite. Indrukwekkend om te zien. Onze terugweg naar LPM was heel avontuurlijk. Kleine bospaadjes, riviertjes oversteken (met en zonder natte voeten ;-) ) en een stevige regenbui. Maar dat kon de pret niet bederven. Ondertussen genieten we van een broodmaaltijd met lekkere tomatensoep. Sommigen zijn al een beetje zenuwachtig voor onze avondactiviteit. We duiken de grot in! Dat wordt zeker en vast weer een onvergetelijke ervaring.

Durbuy dag 2

Na een opvallend flinke 1ste nacht konden we om 8 uur aanschuiven aan het ontbijt. De cornflakes en bokes choco vielen in de smaak. Rond 9 uur mochten we de taxibus nemen naar onze activiteit: rappel en klimmen. We kregen allemaal een veiligheidsbroekje aan. Dit werd door de monitoren weer op een leuke, goede manier aangeleerd. Er werden vele grenzen verlegd. We hebben echte doorzetters bij. ’s Middags werden we weer verwend met een lekker middagmaal. Dit keer kregen we everzwijnballen met aardappelen en appelmoes. Na een stevige maaltijd mochten we opnieuw met de bus mee. Dit keer was onze bestemming: Wéris. Meester Danny wachtte ons op aan de megalieten waar hij ons onderdompelde in verhalen en legendes over dolmen en menhirs. Alle kinderen luisterden heel geboeid. Daarna trokken we met stafkaart en kompas in kleine groepjes naar de witte menhir. Dit was voor sommige groepjes een hele uitdaging. Blijkbaar bestonden sommige weggetjes niet meer die toch op de stafkaart stonden. Uiteindelijk bereikte iedereen het eindpunt. ’s Avonds stond er lekkere spaghetti op ons te wachten. Nadien mochten we nog douchen, kaartjes schrijven en Franse spelletjes spelen. De fopspelen waren het hoogtepunt van de avond. Er werd heel wat afgelachen. Rond half 10 kropen we fris gewassen onze bedjes in. Slaapwel.

maandag 11 maart 2019

Durbuy dag 1

Vanmorgen vertrokken we vol enthousiasme richting Durbuy. De busrit is vlot verlopen. Rond kwart voor 12 arriveerden we op onze bestemming. Dan kon het gesleur van valiezen beginnen. Sommigen hadden toch liever wat meer thuis gelaten. 😉 De bagage de trappen opsleuren was een heel karwei. Door wat samenwerking is toch iedereen geïnstalleerd geraakt. Om half 1 mochten we aan tafel. Op het menu stond rijst met kip. Er werd al hard gesmuld. In de namiddag trokken we naar het centrum van Dubuy voor een ludieke geschiedeniswandeling. De monitoren zorgden voor een super leuke sfeer. We hebben al heel wat afgelachen. We kwamen meer te weten over 'Jean de Boheme', de vroegere graaf van Durbuy. Om onze wandeling uitdagend af te sluiten hebben we nog een steile klim gemaakt om een mooi uitzicht over Durbuy te hebben. Even kregen we een felle hagelbui op ons hoofd, maar snel erna was de zon er weer. Voorlopig hebben we hier niet te klagen over het weer.
Na het avondeten (broodmaaltijd met soep) gingen we naar de grote zaal voor onze avondactiviteit. De 4 klassen namen het tegen elkaar op in een doe-quiz. Uiteindelijk ging de overwinning naar 5b. Afsluiten deden we met een reflectorenspel. Met onze zaklampen trokken we het bos in. Sommigen begonnen al wat moe te worden. Nu maar hopen dat iedereen moe genoeg is om rustig in slaap te vallen. We kunnen al terugblikken op een mooie 1ste dag. Tot morgen.

donderdag 9 maart 2017

Bosklassen dag 4

Dag 4. Ja, ja. Het is al donderdag. De tijd die vliegt hier echt wel voorbij. Na ons ontbijt mochten we met de bus mee. We werden naar de rappelrots gebracht. Daar mochten we gaan klimmen. Na wat technische uitleg konden van start gaan. Er werden weer heel wat grenzen overschreden. Bij onze leerlingen zitten heel wat durvers, doorzetters en ook aanmoedigers. Mooi om zo’n bende te zien samenwerken. Ook het weer zat vandaag goed mee. We hebben geen regen gezien en heel wat zonnige momenten beleefd. ’s Middags werden we verwend met fishsticks. In de namiddag gingen we naar het dorpje. Kinderen die souvenirs wilden kopen, konden hun 10 euro besteden. Terug aangekomen op LPM maakten we ons klaar voor de fuif. Bij de meisjes duurde dit wel wat langer dan bij de jongens. De monitoren brachten de sfeer erin met een wervelend optreden. Ze trakteerden ons met BBQ. Op dit moment loopt de fuif op zijn einde. De sfeer zat er goed in. Een fantastische afsluiter van onze bosklassen. Morgen gaan we nog een fotozoektocht doen in Durbuy. Rond 14 uur zal de bus ons komen ophalen. We worden rond 16.30 uur terug in Wechelderzande verwacht. We hadden super fijne leerlingen bij. Dit was weer een geslaagde editie!

woensdag 8 maart 2017

bosklassen dag 3

Vanochtend kwam er bezoek uit Wechelderzande aan. Meester Danny en juf Gita arriveerden rond half 9. Na een stevig ontbijt met warme chocomelk maakten we ons klaar voor de voormiddagactiviteit. Eindelijk mochten we onze grenzen gaan aftasten. Het hoogteparcours stond op het programma. Aangezien ze nog aan het werken waren aan het nieuwe challenge park zijn we naar een ouder hoogteparcours gereden. We moeten zeggen ook dit was echt de moeite. Er waren routes op verschillende niveaus. Voor ieder wat wils dus. Knap hoe verschillende leerlingen toch hun grenzen konden verleggen. Het was dus meer dan de moeite! ’s Middags werden we verwend met frietjes. Zalig eten na een natte voormiddag. In de namiddag reden we met de bus naar Wéris. Een dorpje gekend om zijn megalieten. (grote stenen) Meester Danny dompelde ons onder in de legendes en verhalen. We luisterden aandachtig ondanks het slechte weer. Echt flinke kinderen dat we hier bijhebben. Zeuren deden ze absoluut niet. Sommige kinderen begonnen tijdens het avondeten (broodmaaltijd) al redelijk zenuwachtig te worden voor de avondactiviteit: de grot! We kunnen vol trots zeggen dat alle kinderen in de grot geweest zijn. De ene al wat verder dan de andere. Meester Danny was zelf ook onder de indruk van zo’n flinke en moedige kinderen. Moe maar voldaan kwamen we terug aan op het domein van LPM. Zonder protest kropen alle kinderen snel onder de wol. Veel hebben we niet meer moeten zeggen. Slaapwel en tot morgen.

bosklassen dag 2

Vanmorgen liep onze wekker al vroeg af. En ja, zelfs na nacht 1 waren er al enkele kinderen die nog sliepen toen we ze wakker gingen maken. Na een stevig ontbijt vertrokken we op aardrijkskundige wandeling. We leerden over meanders, het ontstaan van grotten, de maretak, plateaus, … Onze bestemming was ‘Warre’. Een dorpje op 2,5 km van Durbuy, maar waarvoor we wel een stevige klim moesten afleggen. Onderweg hielden we halt om onze lekkere appel op te eten. Voor de terugweg konden we kiezen tussen 2 wegen: een makkelijke, korte weg of een avontuurlijke, langere weg. Iedereen geraakte tijdig terug op het domein van LPM. ’s Middags konden we weer genieten van een heerlijke maaltijd. Deze keer stonden er everzwijnballen op het menu. We moeten eerlijk zijn. Ze hebben gesmaakt.

In de namiddag werden we opgewacht door 3 gidsen. Zij gingen ons wegwijs maken in wildcraft. We leerden hoe we in het bos konden overleven. We maakten waterdichte kampen, leerden hoe we vuur konden maken met een firesteel en we mochten ook marshmellows verwarmen aan het vuur. Ook vandaag bleven we weer gespaard van de meeste regen. 1 pittige bui, maar voor de rest bleef het droog. ’s Avonds kregen we opnieuw een warme maaltijd voorgeschoteld…. Spaghetti! We konden ook eindelijk genieten van een douchke. Fris gewassen begonnen we aan de avondactiviteit. De fopspelen zorgden voor enkele hilarische taferelen. Er werd ook tijd gemaakt om kaartjes te schrijven. Het was weer een meer dan gevulde dag. Slaapwel en tot morgen.

maandag 6 maart 2017

Bosklassen dag 1

Een beetje zenuwachtig verzamelden we vanmorgen op de speelplaats. Hier en daar werd een klein traantje weggepinkt, maar al bij al viel het afscheid heel goed mee. Klaar om te vertrekken richting de Ardennen. Onderweg werden we nog even tegen gehouden door de wegenpolitie. Luc Alloo was er jammer genoeg niet bij. Na een grondig onderzoek van meer dan een half uur (kaartlezer deed het niet) mochten we eindelijk onze trip verder zetten. We hadden super geduldige kinderen in de bus. Om 12 uur arriveerden we op LPM en kon het gesleur met de bagage beginnen. Sommige kinderen merkten toch dat een grote koffer niet altijd handig is op steile trappen. Nadien konden we aan tafel gaan voor een heerlijke maaltijd: kervelsoep, kip, curry, rijst en een lekker dessertje. Na het middageten werden we in het centrum van Durbuy verwacht voor een geschiedeniswandeling. We leefden ons in de Middeleeuwen in. Het 5de vocht zelfs een veldslag uit met het 6de in de straten van Durbuy. Vele legendes passeerden de revue en Jan van Bohemen heeft geen geheimen meer voor ons. Na een mooie klim naar het uitkijkpunt wachtte ons een afdaling waar we trappen moesten tellen. We telden 163 treden. Beneden werden we verwend met een 4-uurtje. Terug aangekomen op LPM konden we onze kamers installeren. Om 18 uur werden we opnieuw verwacht in de refter. Na de broodmaaltijd vierden we Joppes verjaardag. Als avondactiviteit stond er een doequiz op het programma. De 4 klassen streden tegen elkaar. Uiteindelijk mocht 6A zegevieren. Als slotactiviteit deden we een reflectorentocht in het bos achter LPM. Spannend in het donker, maar heel leuk. Moe maar voldaan kropen we in ons bed. Hopelijk voor een goede en lange nacht! Slaapwel.

woensdag 1 maart 2017

Bosklassen Durbuy 2017

Nog enkele dagen en het is zover. We vertrekken met de 3de graad naar Durbuy.
Elke avond proberen we een update van de dag via deze blog door te sturen.
Alvast veel leesplezier.
De juffen van de 3de graad

donderdag 12 maart 2015

bosklassen dag 4

Na een ochtendkattenwasje konden we aan dag 4 beginnen. We deelden vanmorgen onze T-shirts weer uit. Deze keer mochten 4 kinderen een T-shirt dragen. Ferre kreeg het T-shirt van rots omdat hij gisterenavond erg behulpzaam was in de grot. Onze smiley van de dag was deze keer Kenzo. Jente is een echte doorbijter. Met bibberende knieën trotseerde hij toch maar de apenbrug. Knap gedaan! Als genieter kozen we voor Julia Kwaka. Ook zij geniet hier van elk moment.
Na het ontbijt maakten we ons klaar voor de fotozoektocht. Met een zalig zonnetje was dit een ideaal begin van de voormiddag. Aansluitend mochten we eindelijk onze 10 euro opgebruiken om souvenirs te kopen.
's Middags meerde kapitein Iglo aan en konden we genieten van lekkere fishsticks met puree en spinazie.
In de namiddag bracht de bus ons naar Wéris. Daar werden we opgewacht door meester Danny. Hij dompelde ons onder in de geschiedenis van de dolmen en de menhirs. Enkelen van ons begonnen zelfs bijna te zweven. Met kaart en kompas mochten we in kleine groepjes op zoek naar de witte menhir. Een steile klim bracht ons tot daar. Hier konden we genieten van een mooi uitzicht over de streek. Tot slot daalden we af naar het duivelsbed. We kregen een enge legende te horen waar veel kinderen van onder de indruk waren/zijn. Toch durfden enkelen het aan om dit aan te raken. Wij hopen op geen ongeluk..... Dankjewel meester Danny voor de leerrijke wandeling.
Terug aangekomen op LPM konden we nog genieten van de zon. We speelden voetbal en mochten nog wat ravotten op het domein. Zalig zo'n weer!
Nu zijn we ons aan het klaarmaken voor de BBQ. Vanavond staat er nog een fuif op het programma. De ideale afsluiter van een geslaagde bosklassen. Let the party begin!!!

woensdag 11 maart 2015

Bosklassen Durbuy dag 3

Vanmorgen was het weer tijd om onze T-shirts uit te delen. Deze keer vielen Kwan, Yente, Fleur, Sterre en Carsten in de prijzen. Onze pechvogel van de dag was onze zieke Kwan. (die gelukkig al terug veel beter is) Als rots kozen we Yente. Zij is een echte rots voor haar Poolse klasgenootje. Leuk om te zien, Yente! Gelachen hebben we al heel veel, maar een echte smiley is toch wel Fleur. Heel wat kinderen hebben hun grenzen al moeten verleggen en een voorbeeld daarvan is Sterre. We kozen haar als doorbijter. Onze Carsten is een echte genieter. Zijn gezicht spreekt hier boekdelen.
Na het ontbijt maakten we ons klaar voor de aardrijkskundige wandeling naar Warre. We herhaalden onze kennis over de Ourthe en de grotvorming. We oriënteerden ons met de stafkaart van Durbuy om zo richting Warre te trekken. Dit was een lange tocht, maar toch konden we genieten van vele mooie uitzichten.
's Middags mochten we weer aan tafel gaan. FRIETJES!!!!! Wat een droommaaltijd. En of dat nog niet genoeg was, kregen we een frisco als dessertje. Ja, ja. Er werd gesmuld!
Deze namiddag stond rappel, klimmen en apenbrug op het programma. Wij, de juffen, kunnen weer trots zijn op onze kinderen. De sfeer onder de kinderen is echt optimaal. Elkaar helpen en aanmoedigen is daar een voorbeeld van.
Na dit avontuur keerden we terug naar LPM. Meester Danny nam de kinderen met nog veel energie (dat waren er veel) mee op een leuke omweg. Deze weg was voor echte durvers.
Na de broodmaaltijd met soep maakten we ons klaar voor de grot. Hier aangekomen kregen we een legende te horen over deze grot. Dit zorgde voor extra bange hartjes. Toch slaagde iedereen erin om de grot binnen te gaan. Gelukkig is iedereen er ook terug uitgekomen. Alleen juf Stien had het hier een beetje moeilijk mee. :-)
Een douche konden we nu wel gebruiken. Deze avond zal er niet lang gewaakt moeten worden. De vermoeidheid begint door te wegen. Slaapwel en tot morgen.